Brněnské letiště investovalo 13 milionů do modernizace provozní bezpečnosti. Nový „odmrazovák“ pomůže letadlům v boji se sněhem a ledem

Tisková zpráva
Brno, 19. září 2019

Až do výšky šestnácti metrů může letištního technika vyzvednout nové vozidlo pro odmrazování a protinámrazové ošetření letadel, které v minulých dnech posílilo tým pracovníků pozemního odbavení letadel na letišti Brno-Tuřany. Díky nové investici za třináct milionů korun má letiště k dispozici jedno z nejmodernějších zařízení svého druhu, které je schopno rychle a efektivně namíchat a následně aplikovat optimální odmrazovací směs na povrch letadla dle aktuálních povětrnostních podmínek. Nákup vozidla je součástí plánu investic do provozní bezpečnosti letiště a nový přírůstek do letištní techniky by měl v Tuřanech sloužit nejméně dalších dvacet let.

„Z pohledu provozní bezpečnosti je proces odstranění námrazy, tedy například sněhu a ledu, z povrchu letadla jednou z nejdůležitějších činností, kterou zaměstnanci letiště v rámci pozemního odbavení provádějí. Námraza je nebezpečná, protože dokáže měnit aerodynamické vlastnosti letadla a při vzletu způsobit i ztrátu vztlaku, což může vést i k ohrožení bezpečného vzletu,“ uvedl Aleš Charvát, vedoucí úseku Letištní provoz LETIŠTĚ BRNO a.s.

Odmrazování samotné může pak mít až dvě fáze, kdy se na letadlo pomocí trysek nanáší kapaliny, které byly vyvinuty speciálně pro toto užití.

„První fáze se týká samotného odmrazování, kdy se na letadlo aplikuje kapalina typu I smíchaná s horkou vodou tak, aby teplota směsi byla minimálně šedesát stupňů. Druhá fáze se provádí (protinámrazové ošetření) pomocí kapaliny typu II, jejímž účelem je právě ochrana letadla před další námrazou. Když je letadlo ve vzduchu, k námraze většinou nedochází, případně si s ní dokáží poradit systémy samotného letadla,“ vysvětlil fungování Aleš Charvát.

Výrobcem a dodavatelem vozidla je dánská firma Vestergaard, se kterou má letiště dobré zkušenosti, protože již v roce 2011 dodala odmrazovací vozidlo pro menší typy letadel.

„S firmou máme velice dobré zkušenosti a jednou z jejích hlavních předností je, že dokáže sestavit vozidlo opravdu dle přání zákazníka, podmínek letiště a typů letadel, které se na daném letišti objevují. Námi zvolené technické parametry zaručují, že je vozidlo schopno pro bezpečný vzlet připravit prakticky jakékoliv letadlo, které se v Brně objeví a v provozu vydrží dalších dvacet let,“ dodal Charvát.

Brněnské letiště investovalo 13 milionů do modernizace provozní bezpečnosti. Brněnské letiště investovalo 13 milionů do modernizace provozní bezpečnosti.

Kontakt pro média:
Jakub Splavec
mediální zástupce LETIŠTĚ BRNO a skupiny Accolade
+420 724 012 623
jakub.splavec@amic.cz

search